Forhaver – En aften i kvarteret (H.ABA)

Arrangementet En aften i kvarteret, blev afholdt den 24. august. Vi mødes mere end 20 beboere kl. 18.30 udfor statuen ved den grønne trekant ”Kvinden der kæmmer sig” af Gunnar Hammerich.

Der blev lagt ud med historie om kvarteret af John og Arne. John fra Hyacintvej som er tidligere formand (ca. 1974-83) og Arne Larsen fra Oxford Allé der bliver 90 år næsten, et par gode fortællere, der berettede om Husejerforeningen opståen og lidt om hvem der boede her i de første årtier. Arne Larsen påpegede at det ikke altid var arbejdere der flyttede ind i kvarteret.

Carsten fra Oxford Allé (kunne ikke komme på aftenen) har kikket i Statens Arkiver og bl.a. konstateret at mange af dem som flyttede ind ”De var kontorassistenter, butiksassistenter og specialarbejdere – ikke værftsarbejdere”. Carsten sendte os dette link fra Arkiverne ”Folketællingen fra 1940”.

Arne fortalte at ”Kvinden der kæmmer sig” af Gunnar Hammerich er det langdistance svømmepigen Jenny Kammersgaard der har stået model.

Og vi fik talte sammen om vores forhaver. Vi tog en gå tur fra ”Kvinden der kæmmer sig” ad Fussingvej, over Valmuevej. På Fussingvej ses eksempler på det originale eller nær hvide stakitter. Generelt synes de flotte, hvorimod der ikke er udvist nogen større begejstring for de brune plankeværk der på det seneste er opsat på Valmuevej.

John fortalte at bestyrelsen i sin tid tillod nedtagning af de hvide stakitter, mod at forhaven fik knækfliser og planter. Der blev den gang ikke tilladt med høje hække. Det blev nævnt, at en hæk mellem naboer kunne være optil en halvanden meter høj, så man kunne tale sammen indover hækken. Ud mod gade bør der være åbent. Dette er ikke blevet håndhævet i en del år, men reglerne er fortsat gældende.

Der blev af mange udtrykt, at vi har et behov for fælles rammen for forhaver. Det opfordres til, at der sammensætter et gruppe af medlemmer der kan formulere et oplæg for fælles rammen for forhaver. Bestyrelsen bistår gerne med koordination af et opstarts møde.

Enkelte der gik med på turen blev opmærksomme på at de også kan benytte legepladsen med deres børn og familier – og blev glade for det.

Mange ytrede at det havde været en god aften. Vi stoppede da solen gik ned kl 20.22.

Jeg fik langt fra alle historierne med fra aftenen, og da blev talte sammen i flere hyggelige klynger, så I må meget gerne bidrage til denne tekst enten som en redaktør af teksten eller kommentere siden.
/Thor