Amager Bladet: ”TDC ruller fibernet ud til gratis tilslutning”

Amager Bladet har udgivet artiklen tirsdag d. 20. november 2018.

Det synes misvisende og for os undrende meldinger fra hhv. TDC og Københavns kommune.

Først TDC. Der er ikke noget som gratis tilslutning, men findes det? Kunden betaler altid enten via skattebillet eller via forhøjet abonnement. Det sidste er tilfældet, da jeg i november 2018 har modtaget email fra TDC’s direktør der adviserer abonnementsforhøjelse på ca. kr. 30 (per måned; dvs. pris oven på en hvilken som helst internetabonnementstype). Dette er helt forventet ift. vores forventninger om TDC’s strategi, dog ca. to år tidligere end ventet. Men den styrker vores initiativ om billigere internet kun kan skabes ved egen investering. Det estimat vi lavede holder fortsat ’vand’ (læs vores referater fra generalforsamlinger 2017/18).

Det næste der undre er Københavns kommune udtales i artiklen.

Når forbrugerne skifter teleleverandør, er det ofte nødvendigt at grave nye kabler ned i vejene. Kabelarbejdet koster ikke noget for den enkelte forbruger, men de opgravede veje giver gener for trafikken. TDCs projekt betyder, at alle teleleverandører fremover kan benytte de samme kabler til kunderne, og derfor kan vi fremover slippe for rigtig mange opgravninger afvejene. Så det ser vi meget positivt på i Københavns Kommune. Enhedschef Ivan Parton, Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning.

Vores undren er udtalelsen om, at det ikke koster for den enkelt kunde. Om enhedschefs udtalelse er meget naive eller fordækt udtalelse må læseren selv vurdere. Dernæst sker opgravning fortsat, men det som enhedschefen måske hentyder til er, at det sker nemt og i fortovet uden større trafikale gener. Det er i hvert fald vores bud. Men dette er ikke noget TDC selv har fundet på. Andre Internetleverandører som Nianet o.a. har gjort det så sent som sidste år og igen i år i og omkring vores kvarter. De vipper et sæt fortovsfliser op og graver 60 cm ned og lægger fiber i jorden. De kan nå flere hundrede meter om dagen. Ganske effektivt og som sagt uden større gener. Men hvorfor skal KK enhedschefer reklamere for TDC ;o)

Hvorom alting er, så tegner vores Internet projekt som ventet. Dvs. vi forventer, at om fem år har vi sparet mange penge og har internet i særdeles god kvalitet.